به روز رسانی 1 تیر 98    


 


جک پارکینگی




  

مطالب کاربردی




مشخصات جک درب پارکینگ


چند سالیست که با ظهور سیستمهای اتوماتیک و ریموتی درب پارکینگ ورود و خروج برای مردم اسان شده و دیگر کمتر کسی به خود زحمت میدهد تا از خودرو پیاده شده و درب پارکینگ را باز کند و دیگر اکثر پارکینگ ها مجهز به دربازکن برقی شده اند.در این میان انتخاب یک جک اتوماتیک مناسب ازجمله دغدغه های مشتریان در این زمینه می باشد. برای انتخاب جک مناسب باید به مواردی همچون وزن و طول هر لنگه از درب توجه داشت زیرا جک های موجود در بازار برای وزنهای مختلف برای مثال در جک های بازویی 250 ،350 و800 کیلوگرم و در جک های ریلی یا همان کشویی 500 ،1000 ،1500 ،2000، و بالاتر میباشند.مورد دیگری که باید به ان توجه نمود طول هر لنگه دربازکن های بازویی می باشد.

برای لنگه درب های تا 3 متر می توان از جک با استاندارد 400 یا لیدر 4 و برای طول بیشتر از 600 و یا لیدر 5 که معرف طول کورس شفت میباشد استفاده نمود زیرا بازوهای بلندتر گشتاور بیشتری ایجاد میکند که به محکم تر شدن درب در هنگام بسته شدن و افزایش طول عمر جک کمک میکند. از موارد دیگری که باید به ان توجه نمود نوع عملکرد جک (الکتروموتور و یا هیدرولیک) میباشد.که هر کدام مزایا و معایبی دارد.220 ولت ویا 24 ولت بودن جک هم میتواند اهمیت داشته باشد زیرا برای مناطقی که احتمال قطع برق وجود داری میتوان از جک 24 ولت به همراه باتری بکاپ استفاده نمود.میزان تردد خودرو ها نیز در انتخاب جک درب اتوماتیک اهمیت دارد که به تردد محدود و نا محدود تقسیم می شود.در داخل یک پک جک درب پارکینگ یک جفت جک بازویی ,مدار فرمان ,یک جفت چشمی,فلاشر,دو عدد ریموت کنترل,دو عدد کلید خلاص کن و یراق الات نصب وجود دارد.

 

انواع جک های درب پارکینگ


جک پارکینگی الکترو مکانیک


جکهای الکترو مکانیک در واقع همان سیستم گیربکس مکانیکی میباشد که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند. مکانیزم حرکت این جک های بازویی رتو و چرخ دنده میباشد, رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت میکند و چرخ دنده را که میتواند برنجی ویا پلاستیکی باشد میچرخاند .چرخ دنده هم که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل میکند و ان را میچرخاند.میل ماردان هم مانند یک پیچ بزرگ عمل میکند و مهره ماردان را که ان هم مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت( برون چرخش)است را به جلو ویا عقب میراند .شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است.با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته میکند.



جک الکترومکانیک بازیی


جک های پارکینگی اتوماتیک الکترو مکانیکی قدرت مناسب و خوبی دارند و قیمت انها نیز در مقایسه با جک هیدرولیک پایین تر و به صرفه تر هستند و بیشتر نیز استفاده میشوند.اما نقطه ضعف این جک ها استفاده در منطق سرد سیر است (بیشتر از دمای 10- درجه)که عملکرد انها را مختل میکند که مهمترین دلیل ان هم سفت شدن گیریس داخل گیربکس و روی میل ماران میباشد که حرکت چرخ دنده و مهره ماردان را کند میکند و باعث میشود درب کامل با و بسته نشود.

جک پارکینگ هیدرولیک


جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل ، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.
در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند.



جک پارکینگ هیدرولیک

 
 
کارکرد جک‌های هیدرولیکی بسیار ساده است. در جک‌های هیدرولیکی از سیال که روغن است، استفاده می‌شود. مایعات تراکم‌پذیری بسیار ناچیزی دارند برای همین نیز سرعت جک‌های هیدرولیکی قابل کنترل است و از طرفی قدرت بالایی دارند. در جک هیدرولیک دیگر خبری از گیربکس نیست و بجای ان یک الکترو موتور 220 ولت فشار روغن را وارد سیلندر جک کرده و باعث باز و بسته شدن درب میشود.
جک های هیدرولیکی  برای ترددهای زیاد و درب های با وزن بالا استفاده می شود و یک برتری منحصر به فرد دارد آن هم این که در شهرهای سردسیری که جک های دیگر برای کارکرد مناسب مشکل دارند این جک که از روغن استفاده میکند بدون هیچ تغییر در عملکرد به کار خود ادامه می دهد، و تنها یک نوع ۲۲۰ ولت دارد. ایمنی دربهای اتوماتیک هیدرولیکی بسیار بالاست و این سیستم در برابر فشار متقابل مقاوم است و اگر با قفل برقی همراه شود درصد نفوذ پذیری را برای افرادی که ریموت کنترل ندارند را به تقریبا صفر می رساند.


 

 

 


قفل برقی درب پارکینگ



استفاده از قفل برقی در کل امنیت ساختمان را بالا میبرد، اما برای کسانی که شاید نخواهند هزینه بیشتری برای اتوماتیک کردن درب پارکینگ کنند باید گفت که در بعضی مواقع قفل برقی ضروری نیست ودر بعضی مواقع حتما باید نصب گردد.
در دربهای دولنگه اگر طول هر لنگه از 1/5 متر بیشتر نباشد نیازی به نصب قفل برقی نیست  زیرا بازوی جک تا نزدیک مرکز درب امده و گشتاور بالایی ایجاد میکند و پشت درب را کاملا میگیرد ولی برای لنگه های بیشتر خیلی بهتر است که نصب شود اما در درب های تک لنگه که معمولا طول انها بیشتر از 2متر است حتما باید قفل برقی نصب شود  تا دور بودن سر جک اتوماتیک با ابتدای درب فضایی برای باز کردن لای درب ایجاد نکند.
خطراتی که در نبود قفل برقی ایجاد میشود:

اگر شخصی به هر طریقی بتواند وارد پارکینگ شود میتواند با یک اچار ساده جک ها را خلاص کند و درب را باز کند اما با وجود قفل برقی هنگام خلاص کردن جک ها،درب باز نمیشود.البته باید مراقب باشید که از قفل های بدون ضامن استفاده کنید تا با فشردن ضامن قفل ازاد نشود.
از قفل های ضامن دار برای درب ورودی حیاط استفاده میشو تا تردد راحت شود ولی برای پارکینگ باید از نمونه بدون ضامن استفاده شود.در مواقع قطع برق هم این قفلها خیلی راحت با کلید هایی که دارند باز میشود.

هل دادن وسط درب توسط دو نفر در لنگه های با طول زیاد میتواند فضایی را برای رد شدن یک نفر ایجاد کند.یکی از مشتریان که برایش کار خدمات پس از فروش انجام میدادم میگفت که دزدها با خودرو دنده عقب به لنگه رویی درب فشار اوردن و لای درب  را برای ورود نفر دوم باز کردن .


قفل برقی درب پارکینگ



 


ریموت کنترل جک درب پارکینگ

 

ریموت کنترل جک درب پارکینگ


ریموت کنترل های لرنینگ کد (Learning Code)



این نوع از ریموت کنترل ها از آی سی EV1527 یا RT1527 یا FP1527 به عنوان اینکودر در مدار فرستنده بهره می برند. در ریموت های کد لرنینگ یا کد لرن آدرس یک کد 20 بیتی است که می تواند 1 میلیون آدرس یکتا را ایجاد نماید. در ریموت های لرنینگ کد، آدرس منحصر به فرد به صورت نرم افزاری در تراشه 1527 وجود دارد و شما نیازی به تنظیم سخت افزاری این آدرس نخواهید داشت. در مدار گیرنده هم شما اثری از دیپ سوییچ یا روش های سخت افزاری دیگر برای تعیین آدرس گیرنده مشاهده نمی کنید. اما اگر آدرس فرستنده و گیرنده تغییر نمی کند چطور می توان ریموت را برای گیرنده تعریف کرد؟


بر خلاف گیرنده های فیکس کد که از یک دیکودر سخت افزاری برای دیکود کردن آدرس استفاده می کنند، در ریموت کنترل های کد لرن، اطلاعات دریافتی از ماژول RF توسط یک میکروکنترلر دیکود می شوند. معمولا در کنار میکروکنترلر یک حافظه ی EEPROM هم برای تعریف ریموت ها در نظر گرفته می شود. زمانی که شما قصد تعریف ریموت کنترل جدیدی را دارید، با فشردن یک دکمه دستگاه منتظر دریافت اطلاعات می شود در این زمان شما باید یکی از کلید های ریموت را فشار دهید. با انجام این کار میکروکنترلر بیت های مربوط به آدرس را در حافظه ی EEPROM ذخیره می نماید.

از این پس هر گاه شما کلیدی از این ریموت را فشار می دهید، میکروکنترلر آدرس  ریموت شما را با آدرس های موجود در حافظه مقایسه می نماید، در صورت موجود بودن آدرس ریموت شما در حافظه، آن گاه بیت های داده را پردازش می کند در غیر اینصورت آن را نادیده می گیرد.

 

ریموت هاپینگ کد


رولینگ کد یا (آن‌طور که در بازار شناخته می‌شود) هاپینگ کد، از الگوریتمی استفاده می‌کند که در مقابل حملات تکرار (Replay attack) مقاوم است. نوع حملاتی که در موارد قبلی ذکر کردیم از این نوع حمله بودند؛ یعنی یا با شنود و یا با سعی و خطا، تلاش می‌کردیم کد صحیح را بدست آوریم، ولی این نوع ریموت در مقابل این نوع حملات مقاوم است. اما چطور؟
چیپست HCS301، یک انکدر KeeLoQ می‌باشد که قابلیت کد‌گذاری داده‌های ارسالی را با استفاده از پروتکل KeeLoQ دارد.
سیستم کدگذاری KeeloQ، از یک کلید 64 بیتی برای رمزگذاری داده استفاده می‌کند. در واقع پروگرام شدن آی سی به خاطر تنظیم همین کلید است. کاربر می‌تواند کلید مورد‌نظر خود را برای داده‌های ارسالی توسط ریموت تنظیم کند، به صورتی که فقط گیرنده‌ی مورد‌نظر ما که کلید را دارد، قادر به دکد داده‌های دریافتی از ریموت باشد. اما این رمز‌گذاری چطور به بالا رفتن امنیت کمک می‌کند؟
کدهای ارسالی از سمت ریموت، دارای سه بخش مجزا هستند:

    بخش ابتدایی که طبق دیتاشیت 6 بیت است و حاوی 4 بیت وضعیت کلید‌های فشرده است و 2  بیت هم وضعیت ریموت را گزارش می‌کنند (مثل ضعیف شدن باطری).
    28 بیت ادامه، سریال ریموت است. این بخش‌ها کد‌گذاری نشده است و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را شبیه‌سازی کرد.
    32 بیت بعد حاوی اطلاعات کدگذاری شده است. این 32 بیت باعث ایجاد تفاوت چشمگیری در امنیت این نوع ریموت‌ها شده است. کدگذاری با استفاده از 64 بیت داده‌ی ذخیره‌شده در EEPROM صورت می‌گیرد.

همان‌طور که در عکس فوق مشخص است، داده‌های کدگذاری شده، حاوی 16 بیت شمارنده و 10 بیت DISC (که خود شامل بیت‌های دیگری است) و 4 بیت هم وضعیت کلید‌های ریموت هستند. اما این داده‌ها چطور به امنیت کمک خواهند کرد؟

شاید مهم‌ترین بخش وجود شمارنده در داده‌های ارسالی از ریموت است. شمارنده با هر بار فشرده شدن کلید، یک واحد اضافه می‌شود. اگر کلید کدگذاری تنظیم شده باشد، هر گیرنده‌ای که داده‌ها را دریافت می‌کند، قادر به رمز‌گشایی بخش کدگذاری شده نیست و نمی‌تواند داده‌های آن را استخراج کند. برای روشن‌تر شدن موضوع سعی می‌کنیم مثال فوق در خصوص ریموت‌های کدلرن را با استفاده از این نوع ریموت تشریح کنیم:

فرض کنید یک هکر با دستگاه مناسب مشغول شنود سیگنال‌های ارسالی از ریموت شما است و باز فرض کنید کانتر ریموت شما، مقدار 10 را دارد. داده‌های ارسالی توسط گیرنده دریافت می‌شود و دزدگیر غیرفعال می‌شود. هنگام پیاده شدن، کلید ریموت را برای فعال کردن دزدگیر فشار می‌دهید، مقدار کانتر 11 می‌شود، کد ارسال و دزدگیر فعال می‌شود. هکر برای غیر‌فعال کردن دزدگیر ماشین، کد اول را دوباره شبیه‌سازی و ارسال می‌کند. اگر ماشین شما از تکنولوژی ریموت‌های کدلرن و کدفیکس استفاده می‌کرد ، دزدگیر غیر‌فعال می‌شد اما در مورد ریموت‌های هاپینگ این اتفاق نمی‌افتد. ریموت، سیگنال ارسالی هکر را دریافت، قسمت کد شده را دکد و مقدار کانتر را از آن استخراج می‌کند. بله مقدار آن 10 است. آخرین کدی که دریافت شده 11 بوده، پس مقدار 10 را غیرواقعی شناسایی می‌کند و به آن اهمیتی نمی‌دهد. هکر اگر بخواهد دزدگیر را غیر‌فعال کند باید کدی را ارسال کند که مقدار کانتر آن 12 باشد ولی چنین کاری مقدور نیست؛ چرا‌ که کلید رمزگذاری را ندارد و نمی‌تواند داده‌ها را استخراج کند.

 


 

چشمی جک درب پارکینگ چیست؟


یکی از اجزای مهم برای جک پارکینگی، چشمی می باشد که به وسیله اشعه مادون قرمز فعالیت می کند. این چشمی برای تشخیص باز یا بسته بودن درب اتوماتیک و همچنین توقف درب در هنگام عبور غیرمعمول هنگام بازو بسته شدن درب، استفاده می شود.هنگامی که قصد اتوماسیون درب پارکینگ خود را دارید، نیاز است که پیشگیری های ایمنی لازم را نیز در نظر بگیرید. فتوسل های مادون قرمز جزء لازم و ضروری برای سیستم درب بازکن های اتوماتیک می باشند. فتوسل ها و دیگر مکانیزم های حسگر برای تشخیص دادن و ردیابی کردن موقعیت های بالقوه خطرساز طراحی شده اند.
 
چشمی جک درب پارکینگ

فتوسل درب اتوماتیک نوعی از تجهیزات امنیتی است که حضور یک شخص، ماشین یا شیء را در فضای میان درب ردیابی می کند. فتوسل ها به صورت یک جفت هستند که در کناره های درب نصب می گردند و یکی به عنوان فرستنده پرتو و دیگری به عنوان گیرنده آن عمل می کند که هر گونه قطع پرتو ارسالی از فرستنده نشانگر حضور یک مانع در فضای بین درب می باشد.
فتوسل در حقیقت یک نوع حس گر بدون تماس با مانع است که از طریق جاری ساختن یک دسته پرتو در سرتاسر عرض باز درب عمل می کند.
جلوگیری از خسارت: فتوسل درب اتوماتیک موجب افزایش اطمینان و آسایش خاطر در زمینه سیستم ایمنی درب می گردد و از رخ دادن حوادثی زیانبار و صدمات ناشی از برخورد درب با ماشین یا شخص یا هر مانع دیگر جلوگیری می کند. فتوسل ها می توانند با یک کابل شبکه ولتاژ پایین به کنترل برد درب بازکن متصل شوند و برق مورد نیازشان تأمین گردد.

این سنسورها که اصطلاحاً چشمی نیز نامیده می شوند دارای دو قسمت جداگانه فرستنده (TX) و گیرنده ( RX ) می باشند .يك جفت ازاين سنسورها (گیرنده و فرستنده) در بیرون و يك جفت ديگر در فضای داخل در دو طرف در روبروی هم نصب می شوند . حداقل ارتفاع نصب 25 سانتی متر می باشد و آن ها را در محل هایی که امکان نصب روی دیوار نباشد بر روی پایه های خاصی نصب می نمایند طرز کار سنسورها به این صورت است که دستگاه فرستنده ( TX ) نور مادون قرمز را توسط یک دیود گالیم آرسنيد تولید و پخش می کند. این اشعه توسط یک فتودیود روی گیرنده ( RX ) دریافت می گردد .
فتوسل های مادون قرمز مدار ساده و ارزان قیمتی دارند ضمن آنکه از دقت عملکرد بالایی برخوردار هستند. از همین رو استفاده از آنها در تجهیزات مختلف الکترونیکی از جمله درب های اتوماتیک پارکینگ و راهبندها و اپراتور درب های شیشه ای مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

انواع جک اتوماتیک درب پارکینگ

جک V2 کالیپسو ایتالیا یک جک پارکینگی دو لنگه با برند ایتالیایی و طراحی این کشور است که از قابل اعتماد ترین و یکی از پر فروش ترین جک های برقی پارکینگی در بازار می باشد، برد (City1) این جک وی تو کالیپسو از قابلیت های زیادی برخوردار است و از منوی دیجیتال و بسیار دقیق که حتی قابلیت تنظیم جک برحسب نیم ثانیه را دارد نیز بهره می برد.
بازوهای جک وی تو کالیپسو سیستم از قدرت بسیار زیادی برخوردار هستند که گه گاه تا وزن 500 کیلوگرم و طول 4 متر برای هر لنگه می تواند تحمل کنند. این جک پارکینگی قابلیت کارکرد در شرایط آب و هوای گرم و مرطوب را دارد و بی نیاز از سرویس و نگه داری است.ریموت جک پارکینگی وی تو دارای بردی بلند بوده و از نظر مصرف باطری در پایین ترین سطح قرار دارد.

سیم کارتی بودن مجموعه، این امکان را به مجتمع ساختمانی خواهد داد تا بدون نیاز به ریموت و پرداخت هیچ هزینه اضافی و خرید ریموت تا 250 شماره موبایل بتوانند درب را به وسیله تماس تلفنی باز کنند. عملکرد آن به این صورت است که بعد از تعریف شماره تلفن ها برای برد توسط مدیر ساختمان، ساکنین ساختمان یا مجتمع می توانند با تماس تلفنی درب را باز کنند. دریافت و اجرای این فرمان حدودا به 4 ثانیه زمان احتیاج دارد. می توان خصوصیات برد Sim+1 لایف Uni به شکل زیر خلاصه کرد:
جک درب پارکینگی سوزوکی یکی دیگر از انواع درب اتوماتیک این برند است که کاملا مشابه با مدل SZ400 آن می باشد اما تفاوت هایی در ساختار با یکدیگر دارند. تفاوت آن در 20 سانتی متر شفت بلند تر و 200 کیلوگرم قدرت بیشتر است. این جک پارکینگی ایرانی از ساختار آشنا و مناسبی برخوردار است که به خاطر داشتن مدار کنترل متفاوت و گارانتی سه ساله یک محصول بسیار با کیفیت و قابل اعتماد به شمار می رود. پیشتر با انواع آیفون تصویری سوزوکی آشنا شدیم و می دانیم که سوزوکی یکی از برند هایی که است که عنوان جک ایرانی را اعتبار بخشیده است؛ چرا که می توانید با پرداخت هزینه ی کمتر نسبت به انواع جک خارجی، از محصولی با کیفیت کافی برخوردار شوید.


جک پارکینگی بی اف تی A25  بر خلاف اکثر محصولات  جک درب اتوماتیک بازار از سیستم میکروسوئیچ استفاده می کند. این سیستم مزایای خاصی برای این جک دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم. اکثر جکهای بازار از سیستم تایم برای باز و بسته نمودن درب استفاده می کنند به طور مثال زمان 17 ثانیه را برای باز نمودن درب و همین زمان را برای بسته شدن درب ذخیره مینمایند این نوع تنظیم یک ایراد بزرگ دارد مثلا در زمستان که لولاها سفت تر شده و یا مواقعی که مانع کوچکی باز یا بسته شدن درب را کند می کند ، درب پارکینگ ممکن است کامل بسته نشود و از این سو مشکلات امنیتی ساختمان را تهدی می کند. اما ادر بی اف تی از دو میکروسوئیچ در انتها و ابتدای جک استفاده شده تا حد انتها و ابتدا تعیین شود. این یعنی درب تا زمانی که کامل باز و یا کامل بسته نشود موتور کار می کند و مشکل سیستمهای تایمی از بین می رود.

جک پارکینگی
 
در دربهای دولنگه اگر طول هر لنگه از 1/5 متر بیشتر نباشد نیازی به نصب قفل برقی نیست  زیرا بازوی جک تا نزدیک مرکز درب امده و گشتاور بالایی ایجاد میکند و پشت درب را کاملا میگیرد ولی برای لنگه های بیشتر خیلی بهتر است که نصب شود اما در درب های تک لنگه که معمولا طول انها بیشتر از 2متر است حتما باید قفل برقی نصب شود  تا دور بودن سر جک اتوماتیک با ابتدای درب فضایی برای باز کردن لای درب ایجاد نکند.
خطراتی که در نبود قفل برقی ایجاد میشود:

هل دادن وسط درب توسط دو نفر در لنگه های با طول زیاد میتواند فضایی را برای رد شدن یک نفر ایجاد کند.یکی از مشتریان که برایش کار خدمات پس از فروش انجام میدادم میگفت که دزدها با خودرو دنده عقب به لنگه رویی درب فشار اوردن و لای درب  را برای ورود نفر دوم باز کردن .

مورد بعدی اینکه اگر کسی به هر طریقی بتواند وارد پارکینگ شود میتواند با یک اچار ساده جک ها را خلاص کند و درب را باز کند اما با وجود قفل برقی هنگام خلاص کردن جک ها،درب باز نمیشود.البته باید مراقب باشید که از قفل های بدون ضامن استفاده کنید تا با فشردن ضامن قفل ازاد نشود.
از قفل های ضامن دار برای درب ورودی حیاط استفاده میشو تا تردد راحت شود ولی برای پارکینگ باید از نمونه بدون ضامن استفاده شود.در مواقع قطع برق هم این قفلها خیلی راحت با کلید هایی که دارند باز میشود.

عملکرد این قفل ها به این صورت است که هنگام ریموت زدن ،مدار فرمان جک برقی پارکینگ یک پالس الکتریکی(معمولا قابل تنظیم )به قفل میفرستد و قبل از باز شدن جک ها قفل ازاد میشود.جهت اطمینان از بسته شدن قفل هم بیشتر مدار فرمانها اپشنی دارند که با ایجاد یک فشار نهایی در انتهای کورس بسته شو میتوان از قفل شدن درب اطمینان حاصل کرد.


جک پارکینگی درب ریموتی



روش نصب چشمی ایمنی جک پارکینگی

چشمی ایمنی درب اتوماتیک را باید در ارتفاع 30 تا 50 سانتی از سطح زمین نصب کنید طوری که گیرنده و فرستنده کاملا روبروی هم باشند.قسمت فرستنده  دو کانکتور برای تغذیه دارد که یکی منفی و دیگری مثبت است که معمولا از 12 ولت تا 24 ولت AC و DCمیباشد.اما چشمی فرستنده علاوه بر تغذیه  دارای دو کانکتور دیگر بنام NC و COM نیز میباشد که باید از این دو کانکتور که پایه های رله میباشند استفاده کنید و انها را در مدار فرمان جک اتوماتیک پارکینگ به کانکتور های Com و Nc متصل نمایید. در بعضی از انواع چشمی ها کانکتور No هم وجود دارد که از ان استفاده نمیشود و مصرف ان بیشتر در موتور ساید UPS دار کرکره برقی است.

چشمی درب پارکینگ


برای اتصال چشمی ها از سیم دوزوج که چهار رشته است استفاده کنید.  در مدار فرمان های مختلف محل اتصال رله چشمی که همان NC و COM است متفاوت میباشد و ممکن است با نام  GND یا COM نیز باشد.

در صورت خرابی چشمی  که معمولا خود را با باز ماندن درب نشان میدهد اگر خواستید ایراد را موقتا تا تهیه و نصب چشمی رفع نمایید باید در مدار فرمان یا خود چشمی گیرنده کانکتور COM را به NC با یک تکه سیم اتصال کوتاه دهید تا مدار باز شده، بسته شود اما دقت کنید که در این حالت چشمی ایمنی از مدار خارج شده و دیگر توان تشخیص مانع را ندارد. بنابراین هر چه سریع تر جهت رفع عیب اقدام کنید.

فتوسل ها در دو حالت بیسیم و باسیم موجود هستند که نوع بیسیم آن نصب ساده تری دارد و نیاز به کابل کشی ندارد. بعضی از فتوسل ها طوری ساخته می شوند که فرستنده و گیرنده پرتو مادون قرمز در یک فتوسل قرار دارد و از خاصیت بازتاب یا برگرداندن دسته پرتو در این تجهیزات استفاده می شود و در مواردی به کار می رود که امکان کابل کشی در هر دو طرف درب وجود ندارد. به این نکته توجه داشته باشید  که حسگرهای فتوسل فقط در فرآیند بسته شدن درب اتوماتیک پارکینگ دخالت می کنند که در صورت تشخیص وجود مانع در بین درب حرکت درب را متوقف سازند و آنها هرگز تأثیری در فرآیند باز شدن درب ندارند. بنابراین اگر درب پارکینگ شما به دلیل وجود مشکلی در سیستم آن، باز نمی شود این مشکل نمی تواند مربوط به فتوسل ها باشد.

 
جک


شرکت Proteco ایتالیا با سابقه بیش از 46 سال یکی از اولین تولید کنندگان جک های ریموت کنترلی پارکینگی به حساب می آید. محصولات درب اتوماتیک پروتکو با 30 ماه گارانتی در بازار کشورمان ارائه می گردند و جک بازویی لیدر4 این کمپانی یکی از محصولات نسبتاً باکیفیت و در عین حال اقتصادی موجود در بازار ایران می باشد و در صورتی که نیاز به خرید جک پارکینگی با رنج قیمتی متوسط داریم جک پروتکو لیدر 4 می تواند یکی از گزینه های ما باشد.

مدار فرمان جک لیدر 4 با نام Q60 شناخته می شود و مانند مدار جک فک 412 ، لیدر 4 نیز از یک مدار کنترل سون-سگمنتی نیمه دیجیتال بهره می برد. از مزیت های آن می توان به تنظیمات سریع پیشفرض و همچنین کاهش سرعت جک در انتهای مسیر حرکت درب اشاره نمود. از معایب مدار فرمان جک پروتکو می توان به عدم امکان تایم دهی مجزا برای باز شدن و بسته شدن درب اشاره نمود که این مورد تنظیم جک برای دربهایی که در هنگام باز شدن روانتر یا محکم تر از هنگام بسته شدن هستند را دشوار می سازد. ایراد دیگر نیاز به مدار جداگانه جهت فرمان دادن به قفل برقی می باشد و در صورت نیاز به نصب قفل برقی باید هزینه ای ناچیز جهت خرید این مدار پرداخت نماییم. همچنین حساسیت مدار فرمان جک برقی پروتکو به نوسانات برقی زیاد است و مواردی از سوختن آن در هنگام نوسان برق دیده شده است.



اتوماتیک کردن درب پارکینگ می تواند امنیت و آرامش خاطر بیشتری را برای صاحب خانه ها فراهم کند. با این حال، جک های پارکینگی همانند تمام دستگاه های الکترونیکی یا مکانیکی، امکان خرابی و توقف عملکرد را دارند.
یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به جک پارکینگ، سر و صدای زیادی است که در هنگام باز شدن ایجاد می کنند. در این مقاله برخی از رایج ترین دلایلی که چرا جک های اتوماتیک پارکینگ ممکن است باعث ایجاد صدای بلند شوند را بررسی و بیان خواهند شد.
درب اتوماتیک در هنگام حرکت (باز و بسته شدن) صدای بلندی ایجاد می کند، چرا این اتفاق رخ می دهد؟
دلایل زیادی وجود دارد که چرا جک درب پارکینگ در هنگام حرکت کردن سر و صدای بلند ایجاد می کند. برخی از این مشکلات می توانند جزئی باشند و در عرض چند دقیقه برطرف شوند. مشکلات دیگر ممکن است جدی تر باشند و به تعمیر یا تنظیمات حرفه ای تری نیاز داشته باشند.

مشکل روغنکاری

اگر جک پارکینگ تان صدای بسیار بلند و جیر جیر مانندی را ایجاد کند، احتمالا ایراد از روغن کاری جک است. خوشبختانه این یکی از ساده ترین مشکلات است که می توان آن را به آسانی حل نمود. مراحل زیر را برای انجام روغن کاری مطالعه کنید.
• بلبرینگ و قطعات متحرک را بررسی کنید. تمام قسمت های متحرک بر روی جک باید روغنی باشند در غیر این صورت یا عملکرد جک متوقف می شود و یا  شروع به ایجاد صدا و نویز خواهد کرد.
• قطعات داخلی همانند چرخ دنده های گیربکس نیز نیاز به روانکاری دارند. اگر از روغنکاری بخشی از جک مطمئن نیستید، با گوش دادن به صدای عملکرد بخش های مختلف جک، آن قسمت را پیدا کنید.
• برای برطرف کردن صدای حاصل از کمبود روغن در جک، نیاز به روغن کاری زیاد در قسمت مربوطه هست.

جک درب اتوماتیک پارکینگ فراز 4S و 6S سیماران


جک های درب پارکینگ شرکت سیماران مدل های فراز را می توان جزو بهترین جک های درب اتوماتیک دانست.

جک ریموتی فراز از کار کرد بسیار خوب در کنار قیمت بسیار مناسب برخوردار است، توان جابجایی هر لنگه درب تا 350 کیلوگرم نشان قدرت زیاد این جک دارد، محصولات جک پارکینگی سیماران دارای 30 ماه ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش این شرکت می باشند.
جک درب پارکینگ سیماران فراز S4 دو سرعته می باشد تا کمک قابل توجهی به کم سر و صدایی این محصول بکند. ویژگی تشخیص موانع هم امکانی است که سیماران در این محصول خود هم ارائه داده، تا درب ریموتی سیماران فراز S هم بتواند از برخورد درب به خودرو و سایر اجسام جلوگیری کند.
درون پک محصولات فراز سیماران یک کارت گارانتی وجود دارد که می بایست از طرف شرکت فروشنده در هنگام نصب مهر و امضا شود و تاریخ نصب در آن درج گردد.
جک درب پارکینگ فراز سیماران 6S دارای موتوری با قدرت 280 W است. عملکرد این جک سیماران با برق 230Vac ~ 50 Hz این جک قادر است درب هایی به طول 4.5 متر و 200 کیلوگرم را به حرکت در آورد.



جک بازویی اتوماتیک درب پارکینگ سوزوکی

جک درب پارکینگ سوزوکی محصول جدید شرکت پارسیان فدک تصویر (نماینده انحصاری برند سوزوکی ژاپن در ایران) با تکنولوژی ژاپن و تولید شده در ایران می باشد.
این جک با موتور 220 ولت، قدرت کافی برای هر لنگه  تا 300 کیلوگرم را دارا می باشد ,همچنین به دلیل سیستم خلاص کن راحتی که تعبیه شده است از این سیستم میتوان در جاهایی که درب به سمت بیرون باز می شود نیز استفاده کرد.

جک پارکینگی سوزوکی که از نوع الکترومکانیک است مجهز به یک شفت 40 سانتی و میل ماردن از نوع دنده ریز فولادی میباشد که این باعث میشود  قدرت بیشتر و دوام طولانیتر و ترمزگیری دقیقتر و بهتردر مورد این درب پارکینگی اعمال شود.
مدار فرمان جک برقی سوزوکی از نوع دیجیتال منو دار و برنامه ریزی آن بر مبنای میکرو پروسسور است و المانهای ورودی برای جک ها به صورت تایمینگ قرار داده شده .