به روز رسانی 17 مرداد 98    


 


جک پارکینگی




مطالب کاربردی




مشخصات جک پارکینگی


چند سالیست که با ظهور سیستمهای اتوماتیک و ریموتی درب پارکینگ ورود و خروج برای مردم اسان شده و دیگر کمتر کسی به خود زحمت میدهد تا از خودرو پیاده شده و درب پارکینگ را باز کند و دیگر اکثر پارکینگ ها مجهز به دربازکن برقی شده اند.در این میان انتخاب یک جک اتوماتیک مناسب ازجمله دغدغه های مشتریان در این زمینه می باشد. برای انتخاب جک مناسب باید به مواردی همچون وزن و طول هر لنگه از درب توجه داشت زیرا جک های موجود در بازار برای وزنهای مختلف برای مثال در جک های بازویی 250 ،350 و800 کیلوگرم و در جک های ریلی یا همان کشویی 500 ،1000 ،1500 ،2000، و بالاتر میباشند.مورد دیگری که باید به ان توجه نمود طول هر لنگه دربازکن های بازویی می باشد.

برای لنگه درب های تا 3 متر می توان از جک با استاندارد 400 یا لیدر 4 و برای طول بیشتر از 600 و یا لیدر 5 که معرف طول کورس شفت میباشد استفاده نمود زیرا بازوهای بلندتر گشتاور بیشتری ایجاد میکند که به محکم تر شدن درب در هنگام بسته شدن و افزایش طول عمر جک کمک میکند. از موارد دیگری که باید به ان توجه نمود نوع عملکرد جک (الکتروموتور و یا هیدرولیک) میباشد.که هر کدام مزایا و معایبی دارد.220 ولت ویا 24 ولت بودن جک هم میتواند اهمیت داشته باشد زیرا برای مناطقی که احتمال قطع برق وجود داری میتوان از جک 24 ولت به همراه باتری بکاپ استفاده نمود.میزان تردد خودرو ها نیز در انتخاب جک درب اتوماتیک اهمیت دارد که به تردد محدود و نا محدود تقسیم می شود.در داخل یک پک جک درب پارکینگ یک جفت جک بازویی ,مدار فرمان ,یک جفت چشمی,فلاشر,دو عدد ریموت کنترل,دو عدد کلید خلاص کن و یراق الات نصب وجود دارد.

اتوماسیون درب پارکینگ ها و حیات منازل و ویلاها مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت.افزایش رفاه و آسایش به ویژه در روزهای سرد و یا بارانی عدم نیاز به ترک خودرو هنگام ورود و خروج که موجب راحتی افراد ساختمان می گردد.پیش گیری از باز ماندن درب حیات یا پارکینگ با تنظیم زمان بسته شدن خودکار درب.

 

انواع جک های پارکینگی


جک پارکینگی الکترو مکانیک


جکهای الکترو مکانیک در واقع همان سیستم گیربکس مکانیکی میباشد که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند. مکانیزم حرکت این جک های بازویی رتو و چرخ دنده میباشد, رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت میکند و چرخ دنده را که میتواند برنجی ویا پلاستیکی باشد میچرخاند .چرخ دنده هم که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل میکند و ان را میچرخاند.میل ماردان هم مانند یک پیچ بزرگ عمل میکند و مهره ماردان را که ان هم مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت( برون چرخش)است را به جلو ویا عقب میراند .شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است.با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته میکند.



جک الکترومکانیک بازیی


جک های پارکینگی اتوماتیک الکترو مکانیکی قدرت مناسب و خوبی دارند و قیمت انها نیز در مقایسه با جک هیدرولیک پایین تر و به صرفه تر هستند و بیشتر نیز استفاده میشوند.اما نقطه ضعف این جک ها استفاده در منطق سرد سیر است (بیشتر از دمای 10- درجه)که عملکرد انها را مختل میکند که مهمترین دلیل ان هم سفت شدن گیریس داخل گیربکس و روی میل ماران میباشد که حرکت چرخ دنده و مهره ماردان را کند میکند و باعث میشود درب کامل با و بسته نشود.

جک پارکینگ هیدرولیک


جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل ، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.
در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند.



جک پارکینگ هیدرولیک

 
 
کارکرد جک‌های هیدرولیکی بسیار ساده است. در جک‌های هیدرولیکی از سیال که روغن است، استفاده می‌شود. مایعات تراکم‌پذیری بسیار ناچیزی دارند برای همین نیز سرعت جک‌های هیدرولیکی قابل کنترل است و از طرفی قدرت بالایی دارند. در جک هیدرولیک دیگر خبری از گیربکس نیست و بجای ان یک الکترو موتور 220 ولت فشار روغن را وارد سیلندر جک کرده و باعث باز و بسته شدن درب میشود.
جک های هیدرولیکی  برای ترددهای زیاد و درب های با وزن بالا استفاده می شود و یک برتری منحصر به فرد دارد آن هم این که در شهرهای سردسیری که جک های دیگر برای کارکرد مناسب مشکل دارند این جک که از روغن استفاده میکند بدون هیچ تغییر در عملکرد به کار خود ادامه می دهد، و تنها یک نوع ۲۲۰ ولت دارد. ایمنی دربهای اتوماتیک هیدرولیکی بسیار بالاست و این سیستم در برابر فشار متقابل مقاوم است و اگر با قفل برقی همراه شود درصد نفوذ پذیری را برای افرادی که ریموت کنترل ندارند را به تقریبا صفر می رساند.


 

 

 


قفل برقی درب پارکینگ



استفاده از قفل برقی در کل امنیت ساختمان را بالا میبرد، اما برای کسانی که شاید نخواهند هزینه بیشتری برای اتوماتیک کردن درب پارکینگ کنند باید گفت که در بعضی مواقع قفل برقی ضروری نیست ودر بعضی مواقع حتما باید نصب گردد.
در دربهای دولنگه اگر طول هر لنگه از 1/5 متر بیشتر نباشد نیازی به نصب قفل برقی نیست  زیرا بازوی جک تا نزدیک مرکز درب امده و گشتاور بالایی ایجاد میکند و پشت درب را کاملا میگیرد ولی برای لنگه های بیشتر خیلی بهتر است که نصب شود اما در درب های تک لنگه که معمولا طول انها بیشتر از 2متر است حتما باید قفل برقی نصب شود  تا دور بودن سر جک اتوماتیک با ابتدای درب فضایی برای باز کردن لای درب ایجاد نکند.
خطراتی که در نبود قفل برقی ایجاد میشود:

اگر شخصی به هر طریقی بتواند وارد پارکینگ شود میتواند با یک اچار ساده جک ها را خلاص کند و درب را باز کند اما با وجود قفل برقی هنگام خلاص کردن جک ها،درب باز نمیشود.البته باید مراقب باشید که از قفل های بدون ضامن استفاده کنید تا با فشردن ضامن قفل ازاد نشود.
از قفل های ضامن دار برای درب ورودی حیاط استفاده میشو تا تردد راحت شود ولی برای پارکینگ باید از نمونه بدون ضامن استفاده شود.در مواقع قطع برق هم این قفلها خیلی راحت با کلید هایی که دارند باز میشود.

هل دادن وسط درب توسط دو نفر در لنگه های با طول زیاد میتواند فضایی را برای رد شدن یک نفر ایجاد کند.یکی از مشتریان که برایش کار خدمات پس از فروش انجام میدادم میگفت که دزدها با خودرو دنده عقب به لنگه رویی درب فشار اوردن و لای درب  را برای ورود نفر دوم باز کردن .


قفل برقی درب پارکینگ



چشمی جک درب پارکینگ چیست؟


یکی از اجزای مهم برای جک پارکینگی، چشمی می باشد که به وسیله اشعه مادون قرمز فعالیت می کند. این چشمی برای تشخیص باز یا بسته بودن درب اتوماتیک و همچنین توقف درب در هنگام عبور غیرمعمول هنگام بازو بسته شدن درب، استفاده می شود.هنگامی که قصد اتوماسیون درب پارکینگ خود را دارید، نیاز است که پیشگیری های ایمنی لازم را نیز در نظر بگیرید. فتوسل های مادون قرمز جزء لازم و ضروری برای سیستم درب بازکن های اتوماتیک می باشند. فتوسل ها و دیگر مکانیزم های حسگر برای تشخیص دادن و ردیابی کردن موقعیت های بالقوه خطرساز طراحی شده اند.
 
چشمی جک درب پارکینگ

فتوسل درب اتوماتیک نوعی از تجهیزات امنیتی است که حضور یک شخص، ماشین یا شیء را در فضای میان درب ردیابی می کند. فتوسل ها به صورت یک جفت هستند که در کناره های درب نصب می گردند و یکی به عنوان فرستنده پرتو و دیگری به عنوان گیرنده آن عمل می کند که هر گونه قطع پرتو ارسالی از فرستنده نشانگر حضور یک مانع در فضای بین درب می باشد.
فتوسل در حقیقت یک نوع حس گر بدون تماس با مانع است که از طریق جاری ساختن یک دسته پرتو در سرتاسر عرض باز درب عمل می کند.
جلوگیری از خسارت: فتوسل درب اتوماتیک موجب افزایش اطمینان و آسایش خاطر در زمینه سیستم ایمنی درب می گردد و از رخ دادن حوادثی زیانبار و صدمات ناشی از برخورد درب با ماشین یا شخص یا هر مانع دیگر جلوگیری می کند. فتوسل ها می توانند با یک کابل شبکه ولتاژ پایین به کنترل برد درب بازکن متصل شوند و برق مورد نیازشان تأمین گردد.

این سنسورها که اصطلاحاً چشمی نیز نامیده می شوند دارای دو قسمت جداگانه فرستنده (TX) و گیرنده ( RX ) می باشند .يك جفت ازاين سنسورها (گیرنده و فرستنده) در بیرون و يك جفت ديگر در فضای داخل در دو طرف در روبروی هم نصب می شوند . حداقل ارتفاع نصب 25 سانتی متر می باشد و آن ها را در محل هایی که امکان نصب روی دیوار نباشد بر روی پایه های خاصی نصب می نمایند طرز کار سنسورها به این صورت است که دستگاه فرستنده ( TX ) نور مادون قرمز را توسط یک دیود گالیم آرسنيد تولید و پخش می کند. این اشعه توسط یک فتودیود روی گیرنده ( RX ) دریافت می گردد .
فتوسل های مادون قرمز مدار ساده و ارزان قیمتی دارند ضمن آنکه از دقت عملکرد بالایی برخوردار هستند. از همین رو استفاده از آنها در تجهیزات مختلف الکترونیکی از جمله درب های اتوماتیک پارکینگ و راهبندها و اپراتور درب های شیشه ای مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

سروصدای جک پارکینگی
 

دلایل سروصدای جک پارکینگی


در انتخاب جک درب اتوماتیک برای درب پارکینگ یکی از پارامترهایی که برای برخی از افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است صدای جک‌ها می‌باشد. این توجه به صدای جک‌ها در ساختمان‌های جنوبی و یا به اصطلاح درب به ساخت بیشتر می‌باشد. جکهای پارکینگی به دو دسته الکترومکانیک و الکتروهیدرولیک تقسیم می‌شوند که با مقایسه صدای این دو نوع بدون شک می‌توان گفت صدای جک‌های الکتروهیدرولیک بسیار کمتر از جکهای الکترومکانیک می‌باشد. بنابرین اگر صدای جک برای شما حائز اهمیت بوده و توان مالی خرید جک‌های هیدرولیک را دارید انتخاب مناسبی می‌باشد.

اما قیمت بالای این جک‌ها باعث شده تا اکثرا رو به خرید جک‌های الکترومکانیک بیاورند. جک الکترومکانیک نیز در دو مدل ۲۲۰ ولت و ۲۴ ولت در بازار موجود می‌باشد که مدل ۲۲۰ ولت از صدای بیشتر و مدل ۲۴ ولت دارای صدای کمتری می‌باشد.
همه‌ی این موارد گفته شده برای افرادی بود که قصد خرید جک درب اتوماتیک برای درب منزل خود را دارند. اما بسیاری نیز از این جک‌ها در درب منزل خود در حال استفاده هستند و به طبع به دلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی جک‌ها از صدای آنها نیز ناراضی هستند و قصد دارند تا راه کاری برای کاهش صدای جک درب اتوماتیک بیاندیشند.


سال ساخت جک و نوع موتور

یکی از مواردی که باعث سر و صدای زیاد میشود موتور جک پارکینگی شما می‌باشد. بررسی کنید که اگر موتور جک شما قدیمی است باید انتظار داشته باشید که با یک موتور جاروبک‌دار طرف هستید که باید این جاروبک‌ها تعویض شوند. موتور جک‌های جدید بدون جاروبک هستند که باعث می‌شود گرمای کمتری ایجاد کند تا عملکردی با اصطحلاک و صدای کمتری نیز داشته باشند. بنابرین تعمیر موتور جک از لحاظ اقتصادی با صرفه تر از تعویض با موتورهای جدید میباشد اما تصمیم با شما.

بررسی صدا و تشخیص محل

در مرحله اول شما باید نوع صداها را تشخیص دهید تا مطمعن شوید این صدا از چه ناحیه‎ای است، تشخیص صدای بلبرینگها، چرخ دنده و صداهای ناشی از اصطکاک دو سطح فلزی بر روی هم می‌تواند کمک شایانی به شما در پیدا کردن ناحیه معیوب کند، بعد از تشخیص ناحیه از روان کننده به مقدار بسیار کم در ناحیه معیوب استفاده نمایید و اگر بهبودی در عملکرد مشاهده نکردید جک را از سیستم برقی خود جدا نموده و اقدام به باز کردن و بررسی چرخ دنده‌ها و بلبرینگ‌ها کنید. در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید تعمیر و تعویض قطعات را به همکاران فعال در زمینه سیستم‌های درب اتوماتیک واگذار نمایید.

تمیز نگه دارید

هرچیزی که وارد موتور، شافت، چرخ دنده شما شود باعث کند شدن و به صدا افتادن قطعات میشود، خاک، گرد و عبار و رطوبت دشمن جک درب اتوماتیک شما هستند، پس با تمیز نگه داشتن جک درب اتوماتیک خود عمر قطعات را بالا ببرید.

به طور کلی وقتی یک دستگاه که از ترکیب الکترونیک و الکترومکانیک تشکیل شده است و دارای حرکت مکانیکی نیز باشد دارای صدا هم هست پس انتظار بیصدا شدن از جک را نباید داشت و تنها با بررسی موارد ذکر شده مینوان از به صدا افتادن بیشتر و خرابی جلوگیری کرد. راه‌های دیگری نیز با توجه به نوع درب و ساختار محیط می‌توان برای کاهش صدا استفاده کرد مانند روغن و گریس زدن لولای درب و بلبرینگ چرخ ها در درب‌های ریلی.